Ból mięśni po masażu w zdecydowanej większości przypadków jest całkowicie normalny. Istnieje szereg bardzo prostych przyczyn tego zjawiska o których napiszemy poniżej. Jeśli jednak trwa dłużej niż kilka dni lub w jakikolwiek sposób Cię niepokoi lub martwi należy się nim zająć – najlepiej zaczynając od szczerej, otwartej rozmowy z terapeutą.

Ale do rzeczy, skąd ból mięśni po masażu? Przecież miało być, tak fajnie i odprężająco. I w sumie było podczas samego masażu…a później, to już inna historia…;)

Masaż. ach jakie to przyjemnie…na początku

Niewiele odczuć może równać się z tym , które odczuwa się tuż po masażu. Masaż dobrej jakości, wykonany przez specjalistę pozostawia w Twoim ciele uczucie odprężenia i relaksu, wewnętrzne „ciepło”. Czujesz się jakby ubyło Ci kilka lat, czujesz się „lżejszy” masz ochotę podskakiwać, jak gdyby ktoś zabrał Ci wielki ciężar z barków. Możesz nawet doświadczyć w noc bezpośrednio po masażu jednego z najlepszych wypoczynków w Twoim życiu, bez bólu i pobudek w środku nocy.

Następny poranek, to zazwyczaj zupełnie inna historia. Bolesność i dyskomfort mięśni który odczuwasz, przypominają, te po ciężkim treningu, a nie odprężającym masażu. To idealny moment do tego aby zacząć panikować i uznać, że coś zdecydowanie poszło nie tak. Bardziej prawdopodobne jest jednak to, że masażysta po prostu dobrze wykonał swoją pracę,

Masaż, to coś więcej niż tylko delikatne głaskanie

Zanim udasz się na swój pierwszy w życiu masaż, możesz mieć bardzo wyidealizowany obraz tego, jaki on rzeczywiście będzie. Nie piszemy tu rzecz jasna o delikatnym masażu relaksacyjnym, czy innym rytuale SPA. Masaż niejedno ma imię, a wybór najlepszego dla siebie nie jest łatwy. Masaz sportowy, masaż klasyczny, masaż głęboki, masaż tajski –  wykonanie każdego z nich z pewnością różni się od „spontanicznego” masażu karku wykonanego przez znajomego lub ukochaną osobę.

Główne cele masażu klasycznego to:

  • Utrzymanie prawidłowej ruchomości i elastyczności stawów,
  • Zmniejszenie dolegliwości bólowych ze strony układu ruchu,
  • Poprawa elastyczności mięśni,
  • Uspokojenie lub pobudzenie układu nerwowego w zależności od wskazań,
  • Wspomaganie dotlenienia tkanek,
  • Zwiększenie tempa usuwania produktów przemiany materii z tkanek,
  • Poprawa jędrności i elastyczności skóry,
  • Poprawa odżywienia skóry,

Uważa się nawet, że masaż jest pomocny w leczeniu depresji i stanów lękowych. Jest także terapią stosowaną z wyboru w wielu chorobach narządu ruchu, oraz w chorobach wieloczynnikowych takich jak fibromialgia czy syndromie chronicznego zmęczenia.

.Nawet bez wtórnych problemów chorobowych, masaż powoduje, że mięśnie przechodzą „intensywny trening”. Masażysta odnajduje nadmiernie napięte mięśnie, lub miejsca w mięśniach w których gromadzą się skutki stresu i przeciążeń takie jak punkty maksymalnie bolesne czy spustowe, odnajduje mięśnie cierpiące z powodu „przetrenowania” czy to przez wymuszoną pozycję, czy nadmierną aktywność fizyczną.

Jeśli mięśnie nigdy wcześniej nie doświadczyły masażu, naturalną reakcją na prace na nich będzie pewien stopień bolesności i uczucia obicia. Wyobraź sobie, że Twoje mięśnie zadomowiły się w pewien tymczasowy sposób w swoim napięciu i już same nie są w stanie się rozluźnić (zwiększyć swojej długości). Każda próba wybicia ich z tego stanu (masaż, ćwiczenia itp) będzie obarczona „buntem” i bólem.

Może być tez tak, że bolesność pojawiła się w związku z tym że masaż był wykonany ze zbyt dużą intensywnością, sesje masażu są zbyt blisko siebie lub po prostu za długie. Dlatego ważna jest komunikacja z masażystą i rozmowa o wszystkich Twoich odczuciach (nawet tych które wydają Ci się niewarte uwagi).

Ból mięśni po masażu – co możesz zrobić

Umiarkowany ból mięśni po masażu jest zjawiskiem naturalnym, niektórzy twierdzą, że nawet pożądanym, bo świadczy to o tym, że mięśnie zareagowały właściwie na masaż.

Istnieje jednak kilka sposobów, aby zminimalizować odczuwane dolegliwości. Oto kilka możliwości które warto rozważyć:

  • Komunikuj się uczciwie ze swoim terapeutą, szczególnie jeśli chodzi o ogólny stan zdrowia i samopoczucie psychiczne
  • Wycisz i zrelaksuj się po masażu, ciężki trening umów na inny dzień,
  • Dbaj o nawodnienie organizmu, pij dużo wody po sesji masażu,
  • wypróbuj różne techniki masażu, w ofercie GOYA Home SPA znajdziesz m. in. masaż klasyczny, relaksacyjny, sportowy, wyszczuplający

Autorem tekstu jest Anna Kozłowska.

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą masaży i do umówienia się ma masaż z dojazdem do Twojego domu – GOYA Home SPA – http://goyahomespa.pl/

Pin It on Pinterest