Ból szyi to Twój problem?

Pociesz się, że nie jesteś sam. Miliony ludzi na całym świecie codziennie cierpią z powodu bólu karku. Miliony ludzi na całym świecie nie mogą spać bo boli ich szyja.

Jak sobie radzić z bólem szyi? Pierwszym krokiem jest zrozumienie gdzie jest źródło, gdzie leży przyczyna…

Ból szyi, czy wiesz co go powoduje?

Na ogół może pojawić się wiele odpowiedzi na to pytanie, takich jak: zła pozycja podczas snu, zbyt długa praca przy komputerze, dyskopatia, problemy z krążeniem i wiele innych.

Odpowiedź jest zazwyczaj jednak inna. Za ból szyi są odpowiedzialne słabe mięśnie lub mięśnie które są nadmiernie napięte i powodują ucisk  na nerwy obwodowe. Oczywiście wszystkie wymienione powyżej przyczyny też mogą i powodować powodują ból szyi. Jednak kluczowe są wymienione na samym początku tego akapitu.

W jaki sposób słabe mięśnie wpływają na ból szyi? Ponieważ mięśnie nie są w stanie utrzymać ciężaru głowy, ta wysuwa się nadmiernie w przód – powodując przeciążenia zarówno w rozciągniętych i osłabionych mięśniach jak i układzie łącznotkankowym. Przy zmianie położenia głowy, jej przesunięciu do przodu rozciągają się także więzadła przykręgosłupowe, które rozciągnięte, nie są w stanie pełnić swojej funkcji. Ich „bunt” również objawia się bólem.

Kolejny czynnik to chroniczny stres i związane z nim napięcie mięśni. Długotrwały stres = nadmierne napięcie mięśni szyi i obręczy barkowej. Napięte mięśnie uciskają na przebiegające w nich nerwy – w takiej sytuacji może pojawić się drętwienie, mrowienie, piekący ból – nie tylko w szyi, ale też w okolicy barków, ramienia, przedramienia czy ręki.

Ból szyi – co możesz zrobić?

Zapewne pojawi się pokusa, aby sięgnąć po tabletki przeciwbólowe. Tylko czy one wyleczą źródło problemu, czy raczej zamaskują ból?

O wiele lepszym sposobem jest wyeliminowanie przyczyny – wizyta u terapeuty lub masażysty który wpłynie na Twój układ mięśniowy – rozluźni napięte mięśnie, podpowie jak wzmocnić te osłabione. Zademonstruje ćwiczenia, nakieruje jakich pozycji głowy i szyi podczas pracy i odpoczynku, czy snu unikać.

Oto 6 wskazówek które pomogą Ci w codziennej walce   z bólem szyi:

  1. Często zmieniaj pozycję w której znajduje się Twoja głowa i szyja. Jeśli wstaniesz i poruszasz się nawet przez kilka sekund, to wybijesz się ze złej pozycji w której siedziałeś przed komputerem czy z telefonem w ręku.
  2. Zadbaj o ergonomię swojej pracy – ustaw monitor komputera na poziomie oczu, aby łatwo go było zobaczyć. Użyj funkcji zestawu głośnomówiącego w telefonie lub załóż zestaw słuchawkowy. Połóż tablet na poduszce, książkach czy innej wysokiej podkładce, tak aby leżał pod kątem 45 °, a nie płasko na Twoich kolanach.
  3. Jeśli nosisz okulary, dbaj o to, aby mieć dobrze dobrane okulary do aktualnej wady wzroku. Kiedy wada wzroku jest źle skorygowana, zwykle odchylasz głowę do tyłu, aby lepiej widzieć.
  4. Podczas spania nie używaj zbyt wielu poduszek. Spanie z kilkoma poduszkami pod głową zazwyczaj wymusza określoną pozycję głowy i szyi podczas snu, oraz utrudnia ruch podczas zmiany pozycji.
  5. Pamiętaj o swoich ograniczeniach – na przykład, zanim przeniesiesz dużą szafę w pokoju, zastanów się, co może zrobić  aby ochronić szyję i plecy przed przeciążeniem. Najlepiej poprosić o pomoc.
  6. Zadbaj o dobry, nieprzerwany sen nocny. Problemy ze snem zwiększają ryzyko wystąpienia kilku różnych stanów chorobowych, w tym bólu mięśniowo-szkieletowego.

Ból szyi  – podsumowanie

Ogólnie rzecz biorąc ból szyi jest sytuacją z którą bez problemu poradzi sobie fizjoterapeuta, osteopata czy wykwalifikowany masażysta.

Natomiast każdy taki ból, który twa kilka dni czy tygodni powinien być skonsultowany z lekarzem lub terapeutą właśnie. Nie powinieneś zwlekać z wizytą u specjalisty jeśli oprócz bólu szyi odczuwasz też takie dolegliwości jak: promieniowanie bólu, osłabienie kończyn, drętwienie, gorączka czy znaczna utrata masy ciała.

 

Pin It on Pinterest