Czy wiesz, czy zdajesz sobie sprawę z tego, że jedną z charakterystycznych oznak stresu i lęku jest szybki i płytki oddech? Przypomnij sobie siebie w sytuacji naprawdę stresującej – raczej ciężko wtedy powiedzieć, że oddycha się pełną piersią.

Kiedy rytm oddychania z głębokich, powolnych wdechów i wydechów zmienia się na  płytkie i krótkie, całe ciało instynktownie napina się. Twój organizm wchodzi w fazę „walki lub ucieczki”. Przejście do ponownego stanu odprężenia i relaksu wymaga sporo czasu i praktycznie jest niemożliwe do osiągnięcia natychmiast.

Masaż na układ oddechowy ma wpływ na dwa sposoby:

  • pośrednio
  • bezpośrednio

Bezpośredni wpływ masażu na układ oddechowy.

Wpływ bezpośredni, to przede wszystkim opracowanie manualne mięśni oddechowych głównych i pomocniczych.

Oprócz mięśni międzyżebrowych i przepony, których podstawową funkcją jest oddychanie, wiele mięśni obręczy barkowej i klatki piersiowej ma pomocniczą funkcję oddechową. Jeśli którykolwiek z tych mięśni jest przewlekle napięty ( i skrócony) w wyniku długotrwałego stresu, może przyczyniać się do zakłócenia schematu oddechowego. Dzięki technikom masażu wpływającym na rozluźnienie i uelastycznienie mięśni można wpłynąć nie tylko na przywrócenie prawidłowego toru oddychania, ale też na postawę ciała. Dodatkowo układ przywspółczulny również reaguje na masaż regulując tempo oddychania (oddech zwalnia, reguluje się i pogłębia).

Masaż polepsza ruchomość klatki piersiowej, polepsza statyczne i dynamiczne parametry spirometryczne. Wszystko to dzieje się dzięki normalizacji napięcia mięśni grzbietu, kręgosłupa, klatki piersiowej i przestrzeni międzyżebrowych.

Pośredni wpływ masażu na układ oddechowy

Wpływ pośredni polega na pobudzeniu do pracy układu krążenia, układu nerwowego i układu hormonalnego, który sterują procesem oddychania.

Masaż przyśpiesza i ułatwia powrót krwi żylnej do serca i przepływ przez nie krwi, wpływa w ten sposób na lepszą wymianę gazową w pęcherzykach płucnych – a więcej tlenu we krwi ( mówi się, że krew jest lepiej utlenowana) to lepiej odżywione wszystkie komórki naszego ciała.

Masaż pośrednio pobudza płuca do lepszej pracy oddechowej regulując czynność układu nerwowego i hormonalnego.

Oddychanie a masaż

Pamiętaj też o swoim oddechu podczas samego masażu – tak jak napisaliśmy powyżej – głęboki, spokojny oddech sprzyja rozluźnieniu się i odprężeniu. Jeśli więc masz tendencję do wstrzymywania oddechu np. w momencie odczuwania bólu, lepiej od razu uprzedzić o tym masażystę i poprosić o delikatniejsze techniki, niż wstrzymywać oddech. Głęboki oddech wspomaga fizycznie relaks – a taki relaks jest celem każdego masażu. Warto więc nie blokować sobie do niego drogi wstrzymując oddech.

 Autorem tekstu jest Anna Kozłowska

Pin It on Pinterest